Snel-calorieën-verbranden-met-oefeningen
Health

Snel calorieën verbranden doe je met deze 5 oefeningen

Naar de sportschool gaan is hartstikke leuk, maar je wilt natuurlijk wel resultaat boeken. Het liefst eigenlijk zo snel mogelijk! De intensiteit bepaalt hoeveel calorieën je verbrandt. Hoe meer zweet, hoe beter dus!  Zoveel mogelijk van die calorieën verbranden? Wij hebben 5 oefeningen waarbij ze er allemaal vanaf vliegen. Burn baby burn!

Wat zijn eigen calorieën?

We kennen allemaal wel de term, maar wat houdt het eigenlijk in? Een calorie is een maatstaf voor de hoeveelheid energie in eten en drinken. Deze hoeveelheid energie wordt berekend in kilocalorieën en afgekort tot kcal. Het is vergelijkbaar met de verhoudingen tussen 1000 gram en 1 kilogram. 1 kcal staat namelijk voor 1000 calorieën.

Toch worden vaak de termen calorie en kilo calorie door elkaar gebruikt. Op een verpakking van een koekje staat bijvoorbeeld: per koekje 130 kcal. Dat zijn in principe 130.000 calorieën. Heel veel nullen dus als je alle maaltijden bij elkaar optelt. Door alle cijfertjes en het makkelijker uitspreken van het woordje calorie, gebruiken we dit vaker dan de term kilocalorie.

wat-zijn-calorieen

Hoeveel calorieën heb je nodig op een dag?

Eigenlijk is hier niet één vast antwoord op. Elk persoon verschilt namelijk en heeft ook weer verschillende behoeftes nodig. Dit heeft te maken met factoren zoals lengte, geslacht, leeftijd en spiermassa. Als we naar de algemene richtlijnen kijken heeft een volwassen vrouw ongeveer 2.000 kcal nodig op een dag en een man 2.500. Maar zoals we al zeiden, dit is het gemiddelde en misschien niet voor jou van toepassing.

Als je bijvoorbeeld een sportfanaat bent, heb je veel meer kcal nodig dan een persoon die alle avonden liggend op de bank spendeert. Toch is er wel een berekening voor. Als je het precies voor jouw lichaam wilt weten, bestaan er wel handige rekentools. Matchu Sports heeft bijvoorbeeld een handige caloriebehoefte calculator die je kunt gebruiken. Vind je het handiger om een video te bekijken? Hercules tv heeft het hieronder ook piekfijn voor jou uitgelegd.

Snel calorieën verbranden oefeningen

Sporten is niet altijd gemakkelijk! Als je thuis komt van een lange dag wil je het liefst lekker op de bank neerploffen. Vooral in de zomer kijken als die drankjes je liever aan dan dat sportpakje in de kast. Toch moet je even die drive vinden en ben je vaak heel blij als het achter de rug is.

De kunst is om een sport te vinden die je ook echt heel leuk vindt. Je houdt het dan langer vol en zit er minder tegenaan te hikken. Wij hebben 5 sporten op een rijtje gezet waarmee calorieën verbranden mega snel zal gaan. Aan jouw de kunst om uit te zoeken welke je het leukst vindt. Wellicht deel je die passie ook samen met een vriend of vriendin en kunnen jullie elkaar stimuleren.

sporten-calorieën-verbranden

1. Bootcamp

Je stofwisseling gaat flink omhoog met een uurtje bootcamp. Door de afwisseling en de hoeveelheid interval trainingen is dit mega goed voor je lijf. Met 60 minuten bootcamp kun je 742 calorieën verbranden. Wauw dat is net zoveel als een hele avondmaal!

Let wel op dat dit gemeten is op een persoon van 70 kg. Zoals we al eerder uit hadden gelegd is elke lichaam verschillend. Een voordeel van bootcamp is dat je dit ook heerlijk buiten kan doen. Krijg je weer mega veel energie van.

bootcamp

2. Hardlopen

Calorieën verbranden gaat mega snel met rennen. Met een gewicht van 70 kilo en snelheid van 8 kil0meter per uur verbrand je al snel z0’n 600 calorieën na een uurtje zweten. Het is wel goed om op te bouwen anders is de kans groot dat je last van je knie krijgt.

Wellicht zijn er ook leuke cityruns bij jou in de buurt. Het is natuurlijk helemaal leuk als je kan hardlopen met een doel. Lekker muziekje op en gaan! Voordat je het weet heb je een hele rondje om de stad heen gelopen.

3. zwemmen

Het is misschien niet iets wat je dagelijks doet, maar toch is zwemmen echt mega goed voor je lichaam. Je zet namelijk heel je lijf aan het werk met deze sport. Daarnaast is het ook voor elke leeftijd geschikt. Zweet je snel met sporten? Tijdens het zwemmen heb je hier waarschijnlijk geen last van.

Met een uurtje zwemmen verbrand je zo’n 353 calorieën per uur.  Misschien is er wel een fijn buitenzwembad in de buurt waar je ook baantjes in de zomer kan trekken met mooi weer.

zwemmen

4. Touwtje springen

Makkelijk, goedkoop en overal wel eigenlijk uit te voeren. Je voelt je weer even kind als je gaat touwtje springen. Toch is het best moeilijk. Probeer maar eens 100 sprongen achter elkaar te doen. Je traint met deze sport ook je balans en coördinatie. Touwtje springen is razend populair bij topsporters. Calorieën verbranden gaat met deze sport als een speer.

Veel boksers doen het daarom dagelijks. Toch is het lastig om lang vol te houden. Het is daarom logischer om te kijken naar hoeveel calorieën je verband per keer dat je springt dan per uur. Per springbeurt verbrand je ongeveer 0.14 calorieën. Ben je een diehard springer en houd je toch een uur vol? Dan heb je maar liefst 867 calorieën verbrand. Wauw dat is nog eens veel!

5. Fietsen

Fietsen is natuurlijk heerlijk in de natuur. Je zult niet ontzettend veel calorieën verbranden met een rustig ontspannen ritje. Maar met intensief fietsen kan de verbranden behoorlijk oplopen. Zorg wel voor een goed zadel, want niemand zit te wachten op zadelpijn.

Met een uurtje flink doorfietsen kun je wel 662 calorieën per uur verbranden. Dat is nog eens veel calorieën verbranden! Ben je benieuwd wat je verbrand met andere sporten naast deze 5 topper? Er bestaat een calorie calculator die uitrekent wat je verbrand met welke sport.

fietsen