
Wij zijn groot fan van tweedehands kleding kopen op verschillende websites. Vaak vind je de mooiste items voor een klein prijsje. Vooral op Marktplaats kun je alles vinden wat je hartje begeert. Waarschijnlijk dacht de 82-jarige Willy Janssen er net zo over! Ze zag een prachtig hoedje en besloot om een deal met de verkoper te maken. Voor 13,25 euro had ze een mooie koop gedaan. Of toch niet? Willy plaatste namelijk de komma verkeerd in het over te boeken bedrag en was zo ineens 1300 euro lichter.
Kommafout op Marktplaats zorgt voor duur hoedje
Mevrouw Janssen kwam afgelopen juli het leuke hoedje met een bloem van verkoper ‘C’ tegen en besloot om deze meteen aan te schaffen. Een mooie en goedkope vintage aankoop, zou ze hebben gedacht. In plaats van 13,25 euro maakte Willy per ongeluk het bedrag van 1325 euro over! Oeps, dat is nog eens een mega dure aankoop. Waarschijnlijk zaten er hoedjes bij op Prinsjesdag die nog goedkoper waren.
Willy is nog steeds ontzettend van streek door de hele gebeurtenis. Daarom vertelde dochter Ellen uit Amsterdam het verhaal over Marktplaats aan RLT nieuws. “Mijn moeder scharrelt wel vaker op Marktplaats rond. Ze woont alleen en heeft het niet breed, dus ze moet op de kleintjes letten.”, aldus Ellen aan RTL nieuws. Dit maak het nieuws eigenlijk nog veel treuriger.
Verkoper reageert helemaal nergens op
Willy kwam er al snel achter dat ze een veel te hoog bedrag had overgemaakt. Volgens haar moeder zag ze ineens dat ze bijna geen geld meer op haar rekening had staan en was enorm geschrokken. Dat snappen wij maar al te goed! De 82-jarige vrouw uit Ermelo legde meteen contact met de verkoper, maar die was noorderzon vertrokken. Zelfs haar Marktplaats account is weg.
Vervolgens heeft dochter Ellen contact gezocht met Marktplaats. Ook daar heeft ze nog altijd niets gehoord. Terwijl de aanschaf van de hoed toch al zo’n 2 maanden geleden is geweest. Een woordvoerder van Marktplaats zegt tegen RTL Nieuws de zaak te betreuren. “Gelukkig komt deze situatie maar weinig voor, toch is iedere situatie er één te veel.” Volgens de woordvoerder kun je het beste betalingen doen via de speciale functie kopersbescherming op Marktplaats.
Contact opgenomen met de bank
Ellen heeft het er niet bij laten zitten en ook contact opgenomen met de ING-bank. In augustus heeft de bank hun gegevens van de vrouw gegeven en haar een brief gestuurd met het verzoek om het geld terug te boeken. Helaas was dit allemaal zonder resultaat. De dochter van Willy denkt er nu over na om een advocaat te nemen.
Hulp uit alle hoeken na oplichting Marktplaats
Het verhaal over het kommafout op Marktplaats heeft ook in de Telegraaf gestaan. Willy is daarna overspoeld met lieve berichten en steunbetuigingen. De telefoon stond roodgloeiend bij het stel. Een gulle gever heeft ze aangeboden om duizend euro aan Willy te schenken, zodat ze geen stress meer heeft over deze hele situatie. Daarnaast hebben ook verschillende advocaten zich gemeld die de vrouw kosteloos wil helpen.
Tim Fluitman van advocatenkantoor Westland Partners in Rotterdam las het verhaal van Willy en was hier meteen door geraakt. Hij zegt hierover tegen nieuwssite De Telegraaf: „Graag wil ik haar helpen het geld terug te krijgen, want daar heeft ze op grond van onverschuldigde betaling recht op.” Inmiddels heeft de advocaat contact gehad met de gedupeerde Willy en haar dochter en ligt de brief voor de verkoper al klaar. Willy is ontzettend blij met alle lieve reacties van iedereen en wacht eerst even of wat Fluitman voor haar kan betekenen. Wij hopen op goed nieuws!