sascha-brolman-ondernemen
Geld & Carrière

Sascha Brolman over ondernemen met vallen en opstaan

Onderneemster Sascha Brolman (28) wilde vroeger altijd Pippi Langkous zijn. Pippi’s motto ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’ was Sascha dan ook op het lijf geschreven. Op haar 21e werd ze tijdens een reis in Nepal geïnspireerd om te gaan ondernemen, en haar website Sasha Lara werd geboren. Hoewel de handgemaakte pakken meteen na de lancering een groot succes waren, kwam ze ook obstakels tegen. Sascha vertelt over ondernemen met vallen en opstaan. 

Inspiratie uit Nepal

Sascha was altijd al een avontuurlijk. Zelfs als jong kind wist ze dat graag op avontuur wilde gaan, vertelt ze in een podcast van het online reismagazine Reisleven. Onder andere naar Australie, Zuid-Afrika, Indonesië en Nepal. In Nepal kwam ze in contact met een lokale reisgids, die in een dorp woonde waar de kinderen les kregen in een door een aardbeving verwoest schooltje. Geld om het schooltje te maken was er niet. Sascha besloot om de school te bezoeken, en was geraakt door de liefde en vrolijkheid van de kinderen.

‘In die tijd worstelde ik met mijzelf en mijn eigenwaarde. Ik wist niet welke richting ik op wilde gaan en in de jaren ervoor had ik weinig zelfliefde opgebouwd. De liefde die die kinderen naar mij uitstraalden, zo puur en zo oprecht, gaf mij heel veel kracht.’ Ook liet ze tijdens deze reis een pak maken, in de eerste instantie gewoon voor zichzelf. Het jasje en de stof haalde ze uit Indonesië, de broek liet ze maken in Nepal. Toen ze weer thuis in Nederland in haar nieuwe pak voor de spiegel stond, voelde ze zich krachtiger dan ooit. Ze besefte dat ze dit gevoel ook voor andere vrouwen wilde creëren.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by S A S H A L A R A. (@sasha.lara)

Sasha Lara zet vrouwen in hun kracht

Het eerste idee van Sasha Lara ontstond tijdens het beklimmen van een berg in Nepal. Daar kreeg Sascha een visioen van een fotoshoot met een op maat gemaakt pak. Ook de missie van het nieuwe merk werd Sascha al snel duidelijk: vrouwen in hun kracht zetten, met een positieve impact op de hele keten. Zo laat ze de duurzame stoffen in Portugal produceren, die ze doorstuurt naar lokale kleermakers in Nepal. En een deel van de winst gaat naar de heropbouw van het schoolgebouwtje in Nepal.

Het idee voor de pakken ontstond dus tijdens Sacha’s reis in 2018. Na jarenlang onderzoek, contact met leveranciers en vertragingen door de corona pandemie, lanceerde Sascha het merk Sasha Lara officieel in 2022. Ze plaatste een berichtje op LinkedIn met haar verhaal en een paar foto’s. Het duurde niet lang voordat het bijzondere verhaal van Sascha viral ging en de bestellingen binnenstroomden: ‘de pakken waren binnen twee maanden uitverkocht’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by S A S H A L A R A. (@sasha.lara)

Ondernemen met vallen en opstaan

Succesvol of niet, een pakkenmerk heb je niet zomaar. Sascha heeft geen mode-achtergrond en had toen ze begon met ondernemen geen idee van de ins en outs van de textielindustrie. Bovendien zijn pakken op maat niet de makkelijkste kledingstukken om te ontwerpen en te verkopen. Ook de importkosten en de stofproductie zorgen soms voor veel kopzorgen. Door bijvoorbeeld de strenge wet- en regelgeving in Nepal gaat het importeren van de Portugese stoffen niet altijd van een leien dakje.

Mede daarom staat de productie van de pakken in Nepal nu even on-hold. Een lastige keuze, maar ook weer een opening voor nieuwe kansen, vindt Sascha: ‘Ik zat er wel even doorheen, maar ik weet mijzelf ook altijd weer opnieuw te motiveren. Deze beren op de weg horen bij het ondernemen, en deze momenten zorgen ervoor dat ik ook weer een stap terug neem en kritisch naar mijn bedrijf kijk. Wat wil ik echt? Wat is de kern van wat ik doe? Door tegenslagen groei je, en ik weet dat ik er uiteindelijk alleen maar nog sterker uitkom’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by S A S H A L A R A. (@sasha.lara)

Een krachtig toekomstperspectief

Op dit moment neemt Sascha even de tijd om haar creativiteit de ruimte te geven: ‘Ondernemen betekent helaas niet dat je alleen maar leuk creatief bezig kan zijn. Je moet ook veel nadenken over je investeringen, met wie je samenwerkt en hoe je de toekomst van je bedrijf ziet. Ik heb nooit moeite gehad met groots denken. En ik wil dat Sasha Lara uiteindelijk groot wordt zodat ik nog meer kan betekenen voor mijn sociale projecten. Dat vraagt om zowel creatief als zakelijk denken, en helaas ook het maken van lastige keuzes.’

Hoe Sasha Lara er in de toekomst ook uit gaat zien, één ding staat vast: de missie blijft hetzelfde. Sasha Lara is een merk dat vrouwen in hun kracht zet, en ze het gevoel geven dat ze perfect zijn zoals ze zijn. Ook de positieve impact op de hele productieketen blijft belangrijk. De nadruk ligt daarbij op een eerlijke behandeling van de producenten en het werken met ecologische stoffen. Zolang deze missie staat, weet Sascha dat haar merk zal gaan groeien. ‘En die beren op de weg, die geef ik gewoon een grote knuffel’.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by S A S H A L A R A. (@sasha.lara)

Jij wilt ons natuurlijk ook volgen op Instagram 💖

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes, de allerleukste winacties en een zee aan inspiratie!