snurken-voorkomen-stoppen
Life & Health

3 stille manieren om van dat irritante snurken af te komen

Zodra jij of je partner in slaap valt, is het raak: de slaapkamer vult zich met het geluid van een zaagmachine. Snurken is niet alleen ontzettend irritant voor de toehoorders, het is ook nog eens niet goed voor je gezondheid. Zo kan het een slaapstoornis tot gevolg hebben of juist de oorzaak zijn van slaapapneu. Wat de reden voor het harde geluid ook is, je wilt er het liefst zo snel mogelijk van af. Womanly deelt 3 tips om voorgoed van dat vervelende gesnurk af te komen. 

1. Koop een anti-snurk plant

Ja, je leest het goed: een anti-snurk plant bestaat echt. Deze ananasplant zou wonderen doen voor het gesnurk van jezelf of je partner. Deze plant produceert veel zuurstof en verbetert de luchtkwaliteit. Hierdoor zou je een stuk minder gaan snurken. Bovendien ziet de plant er ook nog eens ontzettend gezellig uit.

Zo’n anti-snurk plant lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar de reviews op Bol.com liegen er niet om. Zo schrijft een tevreden klant: ‘Alleen maar positief: mooi, weinig onderhoud en vermindert heel erg snurken’. Je koop deze gezellige plant al voor zo’n twee tientjes. Dat is geen geld voor een effectieve anti-snurk methode.

snurken-ananasplant SHOP NU VOOR 21,49

2. Eet gezond en stop met roken

Gezond eten kan niet alleen helpen bij het afvallen, maar kan ook het snurken verminderen. Voedingsmiddelen zoals zuivelproducten, alcohol en zware maaltijden vlak voor het slapengaan kunnen de keelholte irriteren en het gesnurk verergeren. Probeer te verminderen of te stoppen met het eten van deze voedingsmiddelen en drink ’s avonds geen alcohol meer. Probeer ook om gezonde voedingsmiddelen te eten die ontstekingsremmende eigenschappen hebben, zoals kurkuma en gember.

Ook roken kan leiden tot snurken. Het irriteert de keel en veroorzaakt ontstekingen die de luchtwegen blokkeren en leiden tot snurken. Stoppen met roken doe je natuurlijk niet zomaar, maar het kan wel ontzettend goed helpen tegen het storende zaaggeluid. Als je wilt stoppen met roken, zijn er veel methoden beschikbaar, zoals nicotinepleisters of -kauwgom.

snurken-roken

3. Verander je slaaphouding

Deze tip helpt erg goed tegen snurken, maar duurt wel even om jezelf aan te leren. Je slaaphouding kan namelijk erg veel invloed hebben op je snurk gedrag. Zo snurken rug liggers een stuk meer en harder dan mensen die op hun zij slapen. Wanneer je op je rug slaapt, kan dit de spieren in je keel en tong verslappen, waardoor je meer gaat snurken.

Probeer daarom op je zij te slapen om de luchtwegen open te houden en het snurken te voorkomen. In het begin is het even trainen om jezelf tijdens je slaap op je zij te forceren. Zo kun je een speciaal kussen gebruiken dat je lichaam in deze positie houdt. Helpt dat niet, dan kun je een tennisbal in je t-shirt naaien waardoor je niet comfortabel op je rug ligt en vanzelf weer op je zij draait.

snurken-slaaphouding

Jij wilt ons natuurlijk ook volgen op Instagram 💖

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes, de allerleukste winacties en een zee aan inspiratie!