Food & Drinks

Met deze tips behoud je zoveel mogelijk vitamines tijdens het koken

behoud-vitamines-tijdens-koken

We weten allemaal dat je bij het bereiden van je eten vitamines verliest. Terwijl je die juist zoveel mogelijk wilt behouden. Tenslotte gaat eten niet alleen om het feit dat het lekker is, maar wil je het ook zo gezond mogelijk doen. En daar horen natuurlijk vooral de vitamines bij. Het heeft ook te maken met het verschil van wateroplosbare vitamines of vetoplosbare. Dus hoe kun je nu eigenlijk het beste koken zodat je zoveel mogelijk van die vitamines behoudt. Wij zochten het voor je uit.

Hoe verdwijnen vitamines tijdens het koken

Koken kan ongunstig zin voor vitamines. Maar niet alle vitamines reageren hetzelfde. Vitamine B1, foliumzuur en vitamine C zijn vooral heel gevoelig voor verhitting. Bij vitamine B1 gaat een deel verloren bij een temperatuur boven de 100C, dus frituren of bakken is niet handig. Bij koken in veel water gaat bijvoorbeeld veel vitamibne C verloren. Dit geldt ook voor foliumzuur. Maar vitamine C verdwijnt ook al voor een deel als het wordt blootgesteld aan de lucht. En dit is lastig te voorkomen natuurlijk.

Voor sommige vitamines is koken juist wel goed. In wortels zit bijvoorbeeld veel bètacaroteen en dot wordt veel beter door je lichaam opgenomen als wortels zijn gekookt dat dat je ze rauw eet. Ook het lypoceen dat in tomaten zit (hier danken tomaten hun kleur aan) komt beter tot zijn recht in  bijvoorbeeld tomatensaus of tomatensoep. En dat geldt dus ook als je dit maakt met blik tomaten omdat daar nog veel vitamines in zitten.

koken-groente-behoud-vitamines

Jij wilt ons natuurlijk ook volgen op Instagram 💖

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes, de allerleukste winacties en een zee aan inspiratie!

Wat zijn dan de beste tips om je vitamines te behouden

  • Snij en was groenten vlak voordat je ze bereidt en snij het zo min mogelijk. Dus koop je groente liefst in zijn geheel en niet voorgesneden.
  • Kook het in zo min mogelijk water en laat de deksel op de pan.
  • Kook groente beetgaar en niet helemaal zacht. Dan is het ook lekkerder.
  • Laat je groenten en aardappels niet lang in water staan.
  • Gebruik het kookvocht als basis in je soep en saus. Dan blijven de vitamines daar in bewaart.
  • Roerbak zoveel mogelijk maar wel met niet teveel vet of boter. Of stoom of stoof het.